Příspěvek na dovolenou
Příspěvek na zdravotní péči
Karta na nákupy
Vstupenky na kulturní akce
Sleva na cvičení či masáže
Penzijní připojištění
Sodexo - Služby pro kvalitní život
Partner speciálu
Zkusit další duely

Šťastnější v práci

Jak si udržet ty nejlepší lidi

Zpět na všechny články

Zrychlený koloběh zaměstnanců

Magdaléna Divišová - spoluzakladatelka, Online People

Coby šéfka head huntingové společnosti má výhled na obě strany, tedy na požadavky zaměstnanců i paletu toho, jak zaměstnavatelé lidi lákají a jakým způsobem se je pak snaží ve firmě udržet. Při analýzách toho všeho sleduje Magdaléna Divišová v posledních dvou letech zvláštní trend. Období rekordně nízké nezaměstnanosti se zaprvé podepisuje na výrazném nárůstu platů. „A zadruhé – trh se úplně převrátil. Dnes si nevybírají firmy kandidáty, ale kandidáti firmy,“ říká.

Coby šéfka head huntingové společnosti má přehled o požadavcích zaměstnanců i o tom, jak zaměstnavatelé lidi lákají a jakým způsobem se je pak snaží ve firmě udržet. Magdaléna Divišová tak v posledních dvou letech sleduje zvláštní trend. Období rekordně nízké nezaměstnanosti se zaprvé podepisuje na výrazném nárůstu platů, meziročně o 20–25 %, ale u některých pozic i výrazně více. „A zadruhé – trh se úplně převrátil. Dnes si nevybírají firmy kandidáty, ale kandidáti firmy,“ říká.

Doménou specializované personální agentury Online People jsou pozice od seniorních specialistů výš: marketéři, analytici, performance manažeři, country manažeři nebo taky lidi pro startupy neboli profíci v oboru, kteří se ale ještě nebojí riskovat a současně si odsedět v práci 25 hodin denně.

„Mladí jsou si vědomi, že existují věci i mimo práci, a často se na prvním místě ptají po smyslu: Pro co se v projektu můžu nadchnout? Co chce projekt zlepšit? Co mám možnost se naučit?“ popisuje Divišová své zkušenosti. „A co možná může znít naivně – chtějí svou budoucnost spojit s globálním projektem. Nebo aspoň takovým, co má globální ambice. Právě v tom je ale to zrnko opravdovosti, není v nich jen ta potřeba zaplatit hypotéku.“

Důležité je naslouchat. Jestli lidé nezvládají skloubit práci s rodinou, možností je firemní školka nebo si rodiče v době prázdnin můžou vzít dva týdny neplaceného volna. Pozitivní vliv na produktivitu mají taky dobře fungující mezilidské vztahy, s nimi roste výkonnost o 35 procent.

Stravenky dávno nejsou tématem. Stejně tak gril s vietnamským kuchařem a servis „all you can eat“, který se dnes vnímá skoro jako standard. Internetová generace chce spíš zajímavý příběh firmy, šéfa, který bude opravdovým lídrem, sexy a globální produkt. „Jestli je to něco, co může porazit Silicon Valley,“ říká lovkyně talentů.

Trend číslo 2, který Divišová ve své praxi pozoruje, souvisí s dnešní zrychlenou dobou. Jestliže nábor je z výše uvedených důvodů čím dál komplikovanější, snaha udržet zaměstnance bývá ještě náročnější. A pak ani žádný bonus nebo benefit nedokáže „zběha“ přesvědčit.

„Svět se extrémně zrychlil a dlouhodobé pracovní poměry jsou vzácné. Deset let? Marginální. Dnes je to dva roky, tři roky a nazdar,“ všímá si Divišová. „Firmy si na to musejí zvyknout a být připraveny na to, že jim lidé budou fluktuovat.”

Stejně jako jsou rozdílné požadavky kandidátů v závislosti na věku, liší se taky nabídka výhod u firem podle jejich působnosti. V korporátním offline světě je to klasická, roky neměnná paleta benefitů od cafeterie v kanceláři po zaplacené kurty na tenis.

„Ale to je děsně neakční,“ kývne Divišová a dívá se na čím dál silnější a stále ještě punkový svět onlinu: „V něm mají firmy zpravidla nejmenší problém s tím, co lidi chtějí nejvíc a co se vlastně už za benefit ani nebere – home office, volnost v práci. Buď si tady, kdy chceš, jak chceš, využívej aplikace, volnost, ale hlavně doruč. Toho si podle mě zaměstnanci váží nejvíc.“